Jak se lépe soustředit aneb Jak eliminovat vyrušení

Je pro vás těžké soustředit se na učení nebo na práci? Stále vás něco vyrušuje? Máte denní plán, ale nedokážete ho splnit? Nebo na konci dne prožíváte pocit, že jste toho moc nezvládli? Stává se vám častěji, že po přečtení odstavce v knize vůbec nevíte, co jste četli? Nejste v tom sami. Následující tipy vám můžou pomoct lépe se soustředit a mít ze studia i práce mnohem lepší pocit i výsledky.

Eliminujte chaos v podobě neuklizeného pracovního místa

Taky se vám špatně soustředí, když jsou kolem vás všude věci? Vyrušuje nás, když vnímáme kolem sebe „chaos“ v podobě hromad papírů, faktur nebo neuklizeného nádobí. Ne vždy má člověk čas na hloubkový úklid, ale už jen uklizení a „vyprázdnění“ hlavních pracovních ploch v místnosti a ustlání postele dělá divy.

Omezte všechna potenciální vyrušení

Největším nepřítelem schopnosti soustředit se je jakékoli vyrušení. Jeho zdroj dnes asi nejčastěji pochází z přijaté zprávy nebo zvuku notifikace na sociální síti (jen se chcete podívat, kdo vám píše, a už chystáte se odepsat, přitom mozek ztratí soustředění a vše je ztraceno).

To se dá ale jednoduše řešit. Na smartphonu si můžete vypnout notifikace, a pokud to jen trochu jde, vypněte si nekompromisně data i wifi a na počítače zavřete právě nepoužívaná okna včetně facebooku. (Když píšu tento článek, vypnula jsem si i na počítači wifi, aby mě nerušily ani notifikace emailů.) Pokud máte tu možnost, nastavte telefon do režimu “letadlo” v době, kdy opravdu nechcete být rušeni nikým (to nemusí být jen při práci, ale například při důležitém setkání, rodinném obědě nebo na dovolené). Někdy stačí zapnout mobil na hodinu a vyřídit všechny důležité věci najednou.

Dopřejte si změnu prostředí

Mnoha lidem pomáhá čas od času přestavět nábytek v místnosti či kanceláři. Pokud můžete během dne změnit pracovní místo, zkuste to. Jestli jste v těchto dnech na home office, zkuste jít na chvíli pracovat do kuchyně, otočit si stůl nebo si vzít práci na hodinu ven – na zahradu, do kavárny.

Hudba při práci

A co nějaká ta background music? Každý člověk je jiný – někomu se dobře učí a pracuje při určité hudbě – například u jazzu. Jiný (jako já) zjistí, že i když miluje hudbu, je potom o třetinu pomalejší, protože se soustředí i na melodii nebo na slova.

A co když mám v hlavě seznam věcí, které mám ještě udělat?

Je normální, že se nám během práce vybavují úkoly, na které jsme zapomněli. Některé z nich navíc možná už „hoří“. Ovšem i tady platí, že štěstí přeje připraveným. Mějte po ruce papír a tužku nebo aplikaci v telefonu, do které si hned zapíšete to, na co nechcete zapomenout, a nepřerušte činnost. Hlavní je nedržet to v hlavě. Jinak bude muset mozek znovu „ředit“ svoji aktivitu tím, že budete stále držet v mysli, na co nesmíte zapomenout a znemožní vám hluboké soustředění.

Jedna z hlavních zásad jedné z nejznámějších metod time managementu GTD (Getting Things Done) je „vše z hlavy ven“, aby hlava mohla „vypnout“ a zrelaxovat. Její autor, David Allen, uvádí jednoduchý předpoklad produktivity:

„Naše schopnost být produktivní je přímo úměrná naší schopnosti relaxovat. Pouze když je naše mysl jasná a naše myšlenky jsou uspořádány, můžeme dosáhnout produktivity bez stresu.“

Nepřehánějte to s multitaskingem

V posledních letech se pohled na multitasking trochu přehodnotil. Mozek se totiž dokáže soustředit současně vždy jen na jednu věc. Ačkoli je možné dělat pět věcí dohromady (hlavně ženy jsou v tom odbornice), funguje to tak, že mozek jen rychle “přepíná” mezi několika úkoly, a tím jsou soustředění i efektivita práce mnohem menší. Uděláme více chyb a ve skutečnosti to může stát více času. Multitasking může dobře fungovat například u domácích prací nebo jiných aktivit, při kterých se nepotřebujete velmi soustředit, ale u mentální práce vyžadující hluboké soustředění to tak není.

Soustředit se 15 minut dokážete aneb Výhody metody Pomodoro

Představa, že teď se budu čtyři hodiny učit, je děsivá. Také proto podvědomě utíkáme k prokrastinaci v podobě sociálních sítí, dokonce i úklidu atd. Přesně proti tomu bojuje metoda Pomodoro. Dokážete si představit, že se budete učení plně věnovat 15-20 min? Většina z nás ano. A o to jde. Nastavte si budík na 15 nebo 20 minut, po kterých se chcete plně soustředit jen na jednu věc. Potom si dejte pauzu např. pět nebo deset minut – ne s pocitem viny, ale zaslouženou a hodnotnou. Moje osobní zkušenost je taková, že po 20 minutách jsem často dokonce schopná budík posunout a pracovat dalších deset minut, protože se mi dobře soustředí.

Spánek a další vlivy

Kvalitní spánek má na naše tělo obrovský vliv – nejen na schopnost soustředit se, ale také na imunitu, hladinu důležitých hormonů v těle atd., viz článek od Kiky, absolventky přírodovědecké fakulty. Zdravé jídlo a pohyb vám pomůžou cítit se lépe a také s větší lehkostí zpracovávat stres a nezdar při práci či studiu. Kvalitní odpočinek během dne i o víkendu pomáhá doplnit energii.

Jeden den odpočinku

V Bibli se nachází jeden velmi zajímavý princip – jeden den v týdnu vyhrazený pro odpočinek a pro Boha. Když jeden z vedoucích velké indické firmy, mladý křesťan, navrhl zkrácení pracovního úvazku zaměstnanců ze sedmi pracovní dní v týdnu na šest, setkal se s velkou opozicí kvůli ztrátám příjmu. Po dohodě, že to na krátkou dobu vyzkoušejí a zhodnotí, zjistilo vedení firmy, že pracovní výsledky zaměstnanců a zisky byly dokonce větší než při práci sedm dní v týdnu. Jak fungujete vy? Nechcete zkusit zařadit do pracovního týdne jeden den odpočinku a načerpat fyzicky i duchovně?

Pohyb a čerstvý vzduch není luxus, ale nevyhnutnost

Není odpočinek jako odpočinek. Pokud v rámci pauzy při práci nebo učení scrollujete sociální sítě, váš mozek si při tom vůbec neodpočine a „nevypne“. Ale zkuste si na chvíli zacvičit, protáhnout se, oběhnout panelák, jít na čerstvý vzduch. Budete mnohem svěžejší než bez pohybu a dokážete se potom lépe soustředit.

Máte další tipy, jak se lépe soustředit a eliminovat vyrušení? Obohaťte ostatní a napište do komentáře!

Bibliografie:

Allen, D. (2002). Getting Things Done (First ed.). London: Piatkus.
Jak odstranit vyrušení krok za krokem. (2019, March 28). Retrieved May 19, 2020, from https://danielgamrot.cz/odstranit-vyruseni-krok-za-krokem/

PeN


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s