V síti sociálních sítí?

Jak se dostat z pasti sociálních sítí a využívat je pro naše dobro?
Jak bojovat proti promyšleným psychologickým metodám vývojářů aplikací a platforem, kterým jde jen o jedno: získat co nejvíce našeho času s cílem vydělat na nás maximum.

Mladí Češi spolu s Dány a Chorvaty mají 1. místo v používání sociálních sítí v Evropě. 97 % Čechů mezi 16 až 24 lety používá sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter a Instagram. Vyplývá to z průzkumu Eurostatu [1] z roku 2019. V roce 2018 na nich mladí Evropané trávili průměrně 3 hodiny denně. [2]

“Kolikrát už jste dnes zkontrolovali mobil? A kdo myslíte, že z vašeho času a pozornosti profituje? (…) Aby se nám v dnešním světě plném technologií dařilo, musíme technologiím věnovat mnohem méně času.” Cal Newport [3]

Méně znamená více

Co ti přinese omezení času na sociálních sítích?

  • diametrálně více času (možná i 14h týdně navíc) a hodnotněji strávený čas,
  • lepší schopnost soustředit se – déle a kvalitněji – což vede k lepším a snadnějši dosaženým studijním výsledkům a lépe i efektivněji vykonané praci,
  • méně stresu – způsobeného např. nutkáním neustále kontrolovat sociální sítě,
  • více pokoje a zdravých emocí – radost, spokojenost, relaxace, kvalitní odpočinek atd.,
  • eliminace pocitu “prázdnoty”,
  • prohloubení opravdových přátelství a zlepšení sociálních dovedností,
  • menší sklon k depresím a úzkostem spojených s porovnáváním se s druhými,
  • radost z koníčků a jejich rozvoj, získání nových dovedností,
  • kvalitnější a delší spánek,
  • prevence či zlepšení zdravotních obtíží (bolesti hlavy, zad, zrak, chronická únava atd.).

„Vzniká tak prostor plný smíšených emocí, kde se radujeme nad možností objevovat inspirující fotky na Instagramu a současně se užíráme tím, jak nám tahle aplikace nabourává večery, dříve věnované rozhovorům s přáteli nebo čtení.“ Cal Newport [3]

Co na sítích hledáme my a co sítě “hledají” o nás?

Co na sítích hledáme? Kdo netouží po lásce, přijetí, obdivu, pohlazení ega nebo utvrzení? Kdo by nechtěl mnoho přátel, kteří o něj mají zájem? Nebo vnímat, že má hodnotu a ví, že někam patří? Samozřejmě, že my všichni, a bohužel to tvůrci sociálních sítí velmi dobře vědí a využívají to pro svůj prospěch. Věřím, že potřeba být milovaný a přijatý je základní lidskou potřebou, kterou do nás Bůh vložil (a kterou může dokonale naplnit jen On sám, viz poslední odstavec).

A o co jde lidem, kteří za sociálními sítěmi stojí? Většina sociálních sítí byla vytvořena s cílem získat co nejvíce informací o lidech, aby jim mohli co nejlépe ušít reklamu na míru pro co největší zisk. Cílem vývojářů nových aplikací a sociálních sítí tudíž je, abychom tam trávili co nejvíce času, poskytli co nejvíce informací o sobě, utratili tam nejvíce peněz, a to se snaží způsobit vysoce promyšlenými psychologickými strategiemi.

Pokud nebudeš mít promyšlenou strategii, jak se do takové sítě “nechytit”, je naivní si myslet, že budeš úspěšný a nebudeš na sítích trávit nadmíru času se všemi negativními důsledky. Chceš podniknout konkrétní kroky pro to, aby se to nestalo a nezůstat jen pasivním konzumentem, který radši nepřemýšlí o důsledcích, protože by to mohlo “bolet”? Pokud ano, tento článek ti může pomoct.

Test: Jsi závislý/á na sociálních sítích?

Magazín Psychology Today [5] zveřejnil krátký test, jak poznat, jestli se u vás již projevuje závislost na sociálních sítích: Na otázky odpovídejte:
1) velmi zřídka, 2) zřídka, 3) někdy, 4) často, 5) velmi často.

1. Trávíte spoustu času přemýšlením o sociálních médiích a nebo plánováním, jak je využijete?
2. Cítíte potřebu využívat sociální sítě stále více?
3. Používáte sociální sítě, abyste zapomněli na osobní problémy?
4. Snažili jste se odstřihnout od sociální sítě, ale nepovedlo se vám to?
5. Jste neklidní nebo znepokojení, pokud máte sociální sítě zakázáno používat?
6. Používáte sociální sítě tak často, že to má nebo mělo negativní dopad na vaše zaměstnání/studium?

Pokud jste odpověděli alespoň na 4 otázky frázemi “často” a “velmi často”, řadíte se mezi lidi, kteří mohou být na sociálních sítích již závislí.

Jak jsi na tom ty?

Nadužívání digitáních technologií představuje dnes mnohem častější problém než závislost na sociálních sítích. Zuzana Pavelcová [4]

Můžeš si upřímně odpovědět i na následující pomocné otázky. Pravděpodobně bude těžké být upřímný, ale vyplatí se to.

  • Kolik času trávíš průměrně za den na sociálních sítích?
  • Dáváš přednost sociálním sítím před reálným životem (setkávání s přáteli, rodinou apod.)?
  • Máš nutkavou potřebu kontrolovat sociální síť a pokud nemáš tu možnost, vzrůstá tvoje nervozita a někdy se projeví i agresivní chování?
  • Máš kvůli času na sítích konflikty s blízkými a nemůžeš sociální sítě opustit?
  • Checkuješ hned ve volných chvílích notifikace?
  • Sleduješ dychtivě, kolik lajků a komentářů má tvůj příspěvek nebo kolik lidí tě sleduje?
  • Cítíš se dobře a hodnotně, když mám u publika „úspěch“, a naopak?

Syndrom zvaný FOMO

Nadužívání sociálních sítí úzce souvisí se syndromem FOMO (z anglického „fear of missing out“) – strachem z toho, že něco propásneme nebo zmeškáme. Syndromem FOMO jsou podle výzkumů nejvíce ohroženi mladí lidé mezi 18 a 33 lety. „Ustavičně proto kontrolují profily svých přátel a srovnávají se s nimi za účelem zvýšení vlastního sebevědomí, což má často opačný efekt. Má-li člověk zasažený tímto syndromem pocit, že je někdo v kyberprostoru „lepší“ než on sám, pociťuje smutek a úzkost, která může přerůst až v depresi.“ [6]

Cítíš se prázdně?

Psycholožka Zuzana Pavelcová říká, že když se svých dospívajících klientů ptá, jak se cítí po dvou nebo třech hodinách hraní online her, odpovědi bývají velmi podobné: „Cítím se prázdně“. Pocit prázdnoty je emoce, která člověku říká, že se v něm vůbec nic neděje. Zkrátka jej ovládne otupělost a demotivovanost. Pocitem prázdnoty dnes trpí jak mladiství, tak dospělí. “Podle mě, to je takový chronický pocit dnešní doby.” [6]

Jak z toho ven?

Co dělat, když na sítích trávíme více času, než bychom chtěli nebo se u nás už projevila závislost? Jak můžu poradit své kámošce/kámoši, který se do této pasti dostali, ale nevidí to?

  • Přiznej si, že máš problém. Jinak nebudeš motivovaný něco změnit – zkus si např. týden zapisovat, kolik času trávíš na sítích a zhodnoť, jestli jsi s tím spokojen.
  • Zvyš svoje povědomí o negativních důsledcích nadužívání sítí. Čti články, poslechni si podcasty atd. Motivuj se, do čeho budeš moct ušetřený čas investovat.
  • Aktivuj si programy omezující čas na konkrétních sítích. [7]
  • Zařaď během dne offline hodiny.
  • Při setkání s přáteli a rodinou (anebo činnosti, při které se potřebuješ soustředit) neměj mobil na očích, vypni si data, wifi i notifikace.
  • Požádej dobrého kámoše o podporu nebo si dejte konkrétní výzvu společně.
  • Zařaď před spaním aspoň jednu hodinu offline. Pro dobrý spánek se doporučuje 2 hodiny před spaním nebýt vystavený modrému světlu z displeje. Můžeš si také na všech přístrojích nastavit noční režim.
  • Dej si víkend či týden bez sociálních sítí. Řekni o tom nejbližším, kteří budou vědět, že ti můžou jen zavolat. Vymazej si aplikace, aby tě nelákaly a vypni si i wifi.
  • Pokud nepozoruješ zlepšení, dej si 30 denní pauzu od sítí. Bude to těžké, ale uvidíš výsledky!
  • Nahraď čas na sítích plnohodnotně stráveným časem. Věnuj se koníčkům, případně zkoušej nové věci, dokud si hobby znovu nenajdeš, sám iniciuj setkání s přáteli a blízkými.
  • Věnuj čas pohybu na čerstvém vzduchu – výlet, běh, procházka s přáteli nebo rodinou. Endorfiny vyplavující se při sportu náš mozek potřebuje.
  • Zajdi za kulturou, přečti si knížku a zůstaň v tu dobu offline.
  • Když už musíš být online, měj jasný plán, proč chceš na danou síť jít, co tam chceš dělat, jak dlouho tam budeš a nastav si třeba budík.
  • Na síti buď více aktivní než pasivní – můžeš postnout hodnotný kontent (který si můžeš připravit offline) místo náhodného prohlížení 20 profilů virtuálních přátel.

Digitální úklid podle Newporta

Autor knihy Digitální minimalizmus Cal Newport [3] nás vyzývá k digitálnímu úklidu:

Chcete-li od základu změnit svůj vztah k technologiím, musíte jednat razantně. Digitální úklid vám přesně takový razantní postup umožní. V rámci tohoto procesu se musíte na třicet dnů vzdát všech volitelných internetových aktivit. Během tohoto období prolomíte návykové cykly vyvolané používáním digitálních nástrojů a začnete objevovat analogové činnosti přinášející hlubší uspokojení. Budete chodit na procházky, povídat si s přáteli, zapojíte se do života komunity, budete číst knížky a pozorovat mraky. A co je ještě důležitější, úklid vám poskytne prostor na ujasnění si vašich nejhlubších hodnot. Po uplynutí třiceti dnů se pak vrátíte k malému počtu pečlivě vybraných internetových aktivit, o nichž jste přesvědčeni, že právě to nejcennější ve vašem životě výrazně podpoří. A potom se budete snažit učinit z těchto záměrných aktivit jádro vašeho online života, přičemž ostatní rozptylující podněty, které vám dříve kradly pozornost a rozkouskovávaly váš čas, hodíte za hlavu. Digitální úklid funguje jako léčba šokem: začnete jako utahaný maximalista, po absolvování procesu z vás bude svěží záměrný minimalista.

Jak naplnit naši prázdnotu a naše nejhlubší potřeby

Jen málo mladých lidí nepadlo do pasti sociálních sítí. Tento stále se prohlubující problém ale možná ukazuje na něco mnohem hlubšího. Bible mluví o tom, že Bůh nás stvořil jako vztahové bytosti, které touží po lásce, přijetí, chtějí milovat a být milovány. Virtuální vztahy, lajky, radost z toho, že nám někdo hezky okomentuje fotku nebo nám napíše něco hezkého jen ukazují na naši obrovskou hlubší potřebu.

Jako laň prahne po vodách bystřin, tak prahne má duše po tobě, Bože! Má duše žízní po Bohu. Žalm 42,2-3, Bible

Můžeme buď druhé lidi vysávat a využívat je pro vlastní potěšení, pro náš prospěch, naše uspokojení – na sociálních sítích i v reálu (třeba v nezdravém partnerském vztahu nebo přátelství), nebo můžeme přijít s těmito potřebami a touhami ke Zdroji, k živému Bohu. Čerpat lásku, hodnotu a spokojenost u Boha samotného, v tom, že “nás miloval věčnou láskou” a potom z toho, co sami přijmeme, dávat i druhým. Každý z nás si může vybrat.

Nepokojné je naše srdce, dokud nespočine v tobě, Bože. Augustin

Bůh touží po vztahu, ne po prázdných skutcích

Podle Bible je Bůh velmi vztahová bytost, je osobou a touží po vztahu s lidmi, které stvořil.

V každém člověku je propast, kterou může naplnit jen Bůh. Blaise Pascal

Když se déle zadíváme do Bible na Jeho “selfie”, Ježíše Krista, a chvíli pozorujeme Jeho charakter, postoje, způsob komunikace v jednání se svým Otcem v nebi, s lidmi okolo za různých okolností (s celníky, vyděrači, pokrytci anebo s těmi, kteří si myslí, že jsou mnohem lepší než jiní, protože žijí přece takový “morální” život), vidíme, že Ježíš nemiluje lidi za to, co dělají, nebo kvůli tomu, že něco dobrého udělali, ale proto, že se tak svobodně rozhodl. A vůbec to neznamená, že vždy schvaluje to, co děláme. Zároveň nám Bůh (například dnes skrze Bibli) říká v lásce nepříjemnou pravdu o nás. Že naše srdce je špinavé od sobectví, pýchy, sebestřednosti a že nás může očistit jenom Ten, kdo za tu špínu zemřel na kříži. Můžeme potom lépe porozumět tomu, co napsal jeden z nejbližších učedníků Ježíše, apoštol Jan, o Boží lásce, která zahání strach a proměňuje život:

V tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na svět svého jediného Syna, abychom skrze něho měli život. V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval nás a poslal svého Syna jako oběť smíření za naše hříchy. (…) Také my jsme poznali lásku, kterou Bůh má k nám, a věříme v ni. Bůh je láska, a kdo zůstává v lásce, v Bohu zůstává a Bůh v něm. V tom jeho láska k nám dosáhla cíle, že máme plnou jistotu pro den soudu – neboť jaký je on, takoví jsme i my v tomto světě. Láska nezná strach; dokonalá láska strach zahání, vždyť strach působí muka, a kdo se bojí, nedošel dokonalosti v lásce. My milujeme, protože Bůh napřed miloval nás. 1. list Janův 4, 9-10.16-19

Chceš mít blízký vztah s Bohem a nechat Jeho naplnit tvoje nejhlubší potřeby? Můžeš Mu to upřímně říct a přijmout Ježíše Krista jako svého Pána a Spasitele tím, že vložíš důvěru v to, že za tebe Ježíš zemřel na kříži a udělal všechno proto, abys mohl/a mít blízký vztah s Ním.

PeN

Citace:
[1] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20190629-1?inheritRedirect=true&redirect=%2Feurostat%2Fhome%3F
[2] https://www.digitalinformationworld.com/2019/01/how-much-time-do-people-spend-social-media-infographic.html
[3] NEWPORT, Cal. Digitální minimalizmus. Žádná velká věda, 2019. ISBN 978-80-7555-088-0.
[4] https://www.webrangers.cz/zavislost-na-socialnich-sitich/
[5] https://www.psychologytoday.com/intl/blog/your-online-secrets/201709/are-you-social-media-addict
[6] https://www.reflex.cz/clanek/prostor-x/94563/psycholozka-pavelcova-deti-zavislych-na-elektronice-pribyva-maji-deprese-a-boji-se-byt-offline.html
[7] https://dvojka.rozhlas.cz/zavislost-na-internetu-a-socialnich-sitich-je-nemoc-nastesti-se-muzete-vylecit-7450862


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s